:: LoVe is in the air ::

oUr PRiDe aNd JoY

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

kLiK saYa uTk TaBuNg BaBy~!!!

:: am sorry all ::

:: am sorry all ::
masih lagi bersawang blog ni kan..lately sume post adalah yang AUTOPUBLISH sahaja..hehehe...sebab hari tu ada masa maka aku auto publishkan sahaja n3 yang ada..bolehla rajin terupdate..but i'll try harder after this ok..THANKS FOR COMING~!!!!!!!!

Wednesday, August 26, 2009

:: eRTi sEbuaH pErsaHabaTaN 18 ::

‘Jangan lupa makan ubat. Your Doc.’

Adam. Lelaki yang amat dekat di hatiku kini. Sikap ambil berat dan prihatinnya benar-benar membuat aku gembira.

Already did. On my way to heaven. Your patient.’

Haris menggeleng perlahan melihat aku tersenyum, menguatkan radio yang sedia terpasang.

‘Tia, janganlah gurau macam tu. I don’t like it!’

Ok, sorry.

Aku memandang Hari, spontan tersenyum. Haris turut tersenyum, pasti dengan siapa aku berbalas mesej.


PULANG dari pejabat petang itu, Shah menelefonku. Dia mengajakku keluar untuk makan malam bersamanya namun kutolak pelawaannya itu dengan lembut. Malah berjanji akan memenuhinya kali lain.

Seperti hari-hari semalam, aku duduk di ruang tamu menonton televisyen. Pelbagai perkara bermain di mindaku.

“Sudi tak Tia terima Adam dalam hidup Tia?”

Pertanyaan berbaur lamaran itu aku terima ketika menghantar Adam ke lapangan terbang minggu lepas.

“Adam takkan paksa Tia. Tia boleh ambil seberapa banyak masa yang Tia perlukan.”kata Adam apabila menangkap riak serba-salah di wajahku.

Don’t worry, ‘cos I don’t have so much time.” Kata-kataku itu disambut dengan satu cubitan halus di pipi kananku.

“Jangan sekali-kali Tia gurau macam tu dengan Adam.”

Melihat Adam menarik muka masam, aku segerameminta maaf. Lega hatiku melihat dia kembali tersenyum. Sempat dia mengingatkan agar aku mempertimbangkan pertanyaannya tadi.

Adam memang berpegang pada kata-katanya. Tidak pernah pula dia mendesakku memberikan jawapan kepadanya. Aku masih memikirkan apakah jawapan yang patut kuberi apabila kedengaran ketukan di muka pintu.

“Shah! Apa awak buat kat sini?”

Shah yang kebasahan menggigil, mungkin kesejukan lantaran hujan yang turun agak lebat malam itu.

Shah called, tapi tak dapat reached Maya. Takut Maya pitam macam hari tu, so Shah terus datang sini.”

Sekilas teringatkan telefon bimbit yang tidak aku sedari di mana. Aku berlari naik ke biik untuk mencarinya, namun tiada berjumpa. Puas memerah memori, baru aku teringat yang aku tertinggal d dalam kereta.

“Ada kat dalam kereta. Patutlah tak dengar, bateri pun dah habis.”kataku tertawa sambil mengunjukkan telefon bimbitku.

“Ish, Maya ni. Buat Shah risau je.”

No need to worry, Shah. I’m a big girl. I can take care of myself.”

Kulihat Shah terdiam dengan jawapanku itu. Namun aku tidak pula berniat mahu mengulas jawapanku tadi.

“Hujan ni, Maya tak nak jemput Shah masuk ke?”

Walaupun timbul belas di hatiku melihatkan Shah yang kebasahan, namun memandangkan aku tinggal bersendirian aku tidak berniat menjemput dia masuk. Aku tidak mahu menimbulkan situasi yang mungkin memudaratkan kami berdua.

Sorry Shah, tapi saya tinggal sorang kat sini. Lagipun dah malam ni, kalau orang nampak apa pula kata mereka.”

"Apa masalahnya? Macam Maya tak biasa je dengan Shah. Dulu kat kampung selalu je kita tinggal berdua kat rumah Maya kalau ibu pergi kelas mengaji.”

“Shah, itu dulu. Sekarang ni semua dah berubah, kita pun bukan budak-budak kecil lagi.”

“Shah datang jauh-jauh, macam ni Maya layan Shah?”

Aku sedikit jengkel dengan pertanyaan Shah yang agak mendesak itu. Bukan aku yang meminta dia bersusah payah datang ke rumahku.

I do appreciated apa yang awak dah buat untuk saya, tapi saya memang tak boleh ajak awak masuk sekarang. Saya harap awak faham.”

“Shah tak fahamla dengan Maya ni. Apa lagi yang Maya nak Shah buat untuk Maya, supaya Maya boleh terima Shah semula?”

Aku menghela nafas, panjang.

“Shah, ini bukan tentang apa yang saya nak awak buat untuk saya. Saya terima awak sebagai kawan, cuma untuk jadi macam dulu mungkin agak sukar.”

Shah merengus kasar, dan berlari ke keretanya. Dia langsung tidak memandangku apabila keretanya meluncur laju meninggalkan perkarangan rumahku.

Aku masuk ke rumah dengan perasaan yang berbaur. Sedikit keliru antara benci dan suka yang pernah bertamu untuk diri milik Shah. Walaupun berkali-kali aku menfikan perasaanku padanya, tapi aku sedar. Jauh di lubuk hatiku masih terpahat kemas namanya seperti dahulu. Kelukaan lampau memaksaku melayannya dengan dingin, sedang aku sebenarnya amat gembira dengan pertemuan semula ini.

“Assalamualaikum Adam.” Kekeliruan minda membuatkan aku pantas menghubungi Adam.

“W’salam. Morning, Tia.” Suara Adam kedengaran masih diselubungi rasa kantuk yang berat.

“Sorry. Kacau Adam pagi-pagi. Kat Malaysia dah malam,” Adam tertawa.

It's ok, Tia. Senang rasanya bangun tidur dapat dengar suara Tia.”

Balasan kata-katanya membuahkan senyum di bibirku. Apakah aku juga berasa senang mendengar suaranya? Yang pasti, Adam sentiasa membuat aku tersenyum.

“Tia, are you still there?”

“Yes,
Adam.”

Call Adam pagi-pagi ni, ada good news nak bagitahu Adam ke?” Aku tertawa lagi dengan pertanyaannya itu.

“Mariatul Fathihah, will you marry me?”

3 comments:

aqilah said...

pilih adam atau haris ye fathihah, bukan shah tau!

Anonymous said...

minta2 tia trima adam..
caring la adam 2.
menyampah giler ngan shah 2.

aqilah said...

bila nak sambung ni...................

wHaT Do wE LoVe...???

OuR pReCioUs~!!!

How`s my pregnancy doing?