:: LoVe is in the air ::

oUr PRiDe aNd JoY

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

kLiK saYa uTk TaBuNg BaBy~!!!

:: am sorry all ::

:: am sorry all ::
masih lagi bersawang blog ni kan..lately sume post adalah yang AUTOPUBLISH sahaja..hehehe...sebab hari tu ada masa maka aku auto publishkan sahaja n3 yang ada..bolehla rajin terupdate..but i'll try harder after this ok..THANKS FOR COMING~!!!!!!!!

Tuesday, March 30, 2010

.: aKu sKanDaL 19 :.

“Tolongla aku, Eim.”

Dr. Imran Hadi meraup mukanya sekali lagi. Simpantinya hadir, namun kekuasaannya terbatas. Dipandang sekali lagi Balkisy yang lena di pangkuan Adreen di kerusi panjang di klinik itu.

“Bukan aku tak nak tolong. Tapi ini dah jadi kes polis tau.”

“Aku boleh gugurkan semua dakwaan kan? Then Jasmine will be fine.”

“Susah Ean. Ramai orang boleh jadi saksi. Dia boleh didakwa atas bertindak membahayakan keselamatan orang awam. Hak penjagaan Balkisy mungkin boleh ditarik balik.”

Adrean mengeluh berat. Dia sedar kemungkinan itu, tapi hatinya berat melihat Jasmine berada dalam situasi itu.

“Ean, maybe this is the right time for us to send her there.”

Where?”

Come on, Ean. Aku da cakap penyakit dia boleh diubati, tapi kau kena carikan pengasuh untuk Balkisyla.”

“Entahla Eim. Aku buntu sekarang ni.”

Adreen yang mendengar dari tadi, bangun dan mendukung Balksiy menghampiri mereka berdua. Dia menepuk perlahan bahu abang kembarnya.

“Betul juga kata Abg Eim tu. Ery boleh tolong jaga Balkisy.”

“Ery nak tolong jaga Balkisy. Diri Ery sendiri pun belum terjaga, inikan nak jaga anak abang.”

“Jangan pandang Ery sebelah mata tau. Ery confident yang Ery boleh jaga Balkisy lagi baik daripada abang tau.”

Mereka tertawa dengan pernyataan Adreen itu. Hilang sebentar kekusutan yang menyelubungi suasana tadi. Tawa kuat mereka mengejutkan Balkisy dari tidurnya.

“Papa.”

Gadis cilik itu bangun, menggosok-gosok matanya. Dia memerhatikan Adrean dari pangkuan Adreen. Dia mahu turun mendapatkan Adrean sebelum Adreen menghulurkan tangan kepadanya. Dia diam sejenak, sebelum menyambut huluran tangan Adreen.

“Eh, tak jadi datang kat papa?”

Balkisy senyum. Dia mengucup lembut pipi Adreen sebelum turun mendapatkan papanya. Adrean memegang tangan Balkisy dan dikucup lembut.

“Akisy sayang uncle Ery?”

Laju dia mengangguk. Selain papa dan mamanya, dia juga amat sayangkan uncle Ery.

“Papa sayang Akisy?”

Adrean senyum, dan mengangguk. Walaupun baru berusia 5 tahun, Balkisy memang pandai menawan hatinya. Dia menarik Balkisy ke dalam pelukannya.

“Balkisy nak tinggal rumah papa?”


“AMBOI jauhnya menung. Ingat kat sape tu?”

Teguran itu menyedarkan Aireen dari lamunan. Dia senyum, memandang ayahnya yang menatang dulang berisi pisang goreng dan kopi o kegemarannya. Ayahnya, meskipun seorang lelaki, memang pakar dalam memasak.

“Tisya mana abah?”panjang lehernya menjengah ke dalam rumah.

“Kat sini!”


Pantas Aireen mengurut dada. Temannya yang seorang ini kalau sehari tak melemahkan kondisi jantungnya, macam makan ayam goreng McD tak cicah sos. Laju tangannya menepuk peha Tisya. Puas hatinya apabila Tisya mengaduh kesakitan.

Zharif Ismail hanya menggeleng melihat perlakuan dua sahabat itu. Sejak mereka pulang, meriah betul rumah itu dengan senda-gurau mereka.

“Abah! Ha, berangan ke? Teringatkan Mak Cik Munah Janda yang jual nasi lemak tu ye?”

“Hisy, kamu ni. Daripada abah ingatkan Munah Janda tu baik juga ayah ingatkan Nora Danish ke, Fasha Sandha ke.”

“Euww abah ni. Takde taste betulla. Lebih baikla Mak Cik Munah Janda tu daripada artis-artis tu semua.”

Zharif Ismail tergelak melihat anaknya menarik muncung panjang. Agaknya kalau dibuat penyangkut baju pun boleh muat 3, 4 helai.

“Abah kutuk Reen ye?”

Sekali lagi tawa Zharif dan Tisya meledak. Mana orang tak kutuk kalau dah buat muka macam cencorot.

“Abah tengok muka Aireen ni, sama sangat dengan muka ibu.”

Aireen terdiam. Dia dapat menangkap genangan air mata di tubir mata ayahnya. Dia duduk, memeluk erat leher lelaki lebih separuh abad itu. Tisya yang berada di sebelah, turut menyeka air mata. Namun dia bergerak menjauhi dua beranak itu apabila telefonnya menjerit nyaring.

“Dahlah. Abah bukan nak buat Reen sedih.”

Aireen tunduk, menguis daun kering di tanah dengan hujung kakinya. Tisya yang berada agak jauh dari mereka, dipandang kosong.

“Abah tak nak cari ibu?”

Zharif tersenyum, hambar.

“Bukan abah tak cuba cari, Reen. Sekarang pun abah masih mencari. Abah tau abah terlalu ikutkan perasaan abah dulu. Kalaulah abah boleh undurkan masa, abah takkan buat macam ni pada Reen, pada ibu.”

“Abah, apa yang berlaku semuanya ada hikmah kan? Abah jugak yang selalu pesan macam tu kat Reen.”

Zharif senyum. Mujurlah anak perempuannya ini begitu mengerti. Dia benar-benar rindukan isterinya. Peristiwa pahit itu masih sering menghantui lenanya, biarpun setelah 20 tahun ia berlalu.

“Aireen...kita....kita...”

Tisya tiba-tiba berlari mendapatkan Aireen.

“Kau ni kenapa? Cuba tarik nafas dalam-dalam. Lepas tu bagitau aku.”
Aireen dan Zharif sama-sama menumpukan perhatian kepada apa yang bakal keluar dari mulut Tisya.

“Kita kena balik KL sekarang!”

4 comments:

epy elina said...

napa reen ngn tisya blik kl...
ada mslh ke???
smbung2x...

alreinsy said...

ala... suka buat suspen mcm ni... x sbr nk tau kisah seterusnya... smbg2...

Anonymous said...

cpt2 la smbg yang...xsabo dah ni...hehe~

Noor Azian Mohamad said...

yerlah..cepatlah sambung..tak sabar ni

wHaT Do wE LoVe...???

OuR pReCioUs~!!!

How`s my pregnancy doing?