:: LoVe is in the air ::

oUr PRiDe aNd JoY

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

kLiK saYa uTk TaBuNg BaBy~!!!

:: am sorry all ::

:: am sorry all ::
masih lagi bersawang blog ni kan..lately sume post adalah yang AUTOPUBLISH sahaja..hehehe...sebab hari tu ada masa maka aku auto publishkan sahaja n3 yang ada..bolehla rajin terupdate..but i'll try harder after this ok..THANKS FOR COMING~!!!!!!!!

Monday, January 19, 2009

:: eRTi sEbuaH pErsaHabaTaN 3 ::

Keesokannya, selepas waktu persekolahan kami bertiga duduk di belakang bangunan makmal yang menghadap padang. Sengaja kami memilih tempat itu kerana kurang orang di situ.
Aku, Lissa dan Jasmin bersama-sama mengulangkaji subjek Bahasa Inggeris kerana esok akan diadakan ujian. Sekilas aku teringat sewaktu aku dan Shah sama-sama mengulangkaji dan membuahkan senyum di bibirku. Namun segera kubuangkan perasaan tersebut jauh-jauh.

Sedang kami duduk di situ, terdapat sekumpulan pelajar lelaki datang dan duduk di pondok bersebelahan kami namun tidak kami pedulikan.

“Shah, kau baik tak dengan budak-budak perdagangan?”tanya satu suara.

Shah? Mungkinkah dia? Aku hendak menoleh ke arah kumpulan pelajar tersebut namun hatiku menolak. Aku hanya mendiamkan diri dan memasang telinga.

“Perdagangan, kenapa?”tanya satu suara yang lain.

Benar, itu suara Shah. Namun aku masih tidak memalingkan muka. Lissa dan Jasmin masih tidak menyedari apa-apa kerana sedang menumpukan perhatian kepada kertas yang mereka pegang.

“Takdela, aku tengok kau sekarang rapat ngan Tasha tu. Ada apa-apa ke?”

Pertanyaan itu tidak dijawab oleh Shah, malahan cuma ketawa kecilnya sahaja yang kedengaran.

“Ataupun kau masih tak dapat lupakan kawan kampung kau tu?”

Tersentak aku apabila kedengaran mereka berbicara mengenaiku. Tidak kedengaran sebarang komen daripada Shah.

“Shah, kau dengar tak ni? Diam je. Takdelah, kalau kau takde apa-apa ngan Maya tu bagus jugak. Aku boleh tackle dia. Lagipun aku selalu gak bertegur-sapa dengan dia,”

“Aku pun boleh cuba nasib jugak. Maya pun baik ngan aku jugak. Dia pun selalu tegur aku. Jawablah, Shah.”

Aku semakin gementar dengan perbualan mereka itu. Namun aku masih tidak mendengar sebarang reaksi Shah mengenai hal itu. Aku pasti dia bersama-sama Amir dan Faisal kerana setahuku hanya mereka berdua yang agak rapat denganku selain Shah. Tambahan pula, Faisal adalah presiden Persatuan Bahasa Melayu. Jadi pastilah aku agak rapat dengannya.

“Hei, korang nak tackle dia ke, apa ke, apa kena-mengena dengan aku?”tiba-tiba terdengar suara Shah, keras.

“Hai, Shah. Takkan kau jeles kot. Entah-entah kau memang ada hati kat Maya tu,”ujar suara yang kurasakan milik Faisal itu.

“A’ah Shah. Kau jeles ke?”sambung Amir pula.

Excuse me, apasal pulak aku nak jeles? Lantak korangla. Setakat Maya tu, sekali petik jela. Sedangkan Tasha pun aku boleh dapat, inikan pula.....”

Kata-kata Shah terhenti apabila aku berdiri menghadapnya. Lissa dan Jasmin yang tersentak turut bangun dan memandang kami berdua.

“Inikan pula apa, Shah? Shah nak cakap Maya ni tak setanding dengan Shah, dengan Tasha?”aku memandangnya meminta jawapan.

Shah hanya memalingkan mukanya apabila pandangan kami bertaut. Luluh hatiku melihatkan perlakuannya itu. Menyedari kawan-kawannya juga bangun dan memandang kami, Shah memandangku semula.

“Apa yang Maya expect Shah akan jawab?”tanya Shah.

Aku yang terkejut dengan jawapannya memandangnya, tanda tidak mengerti.

“Shah tak kisah Maya nak kawan ngan siapa pun. Tapi tolongla jangan ganggu Shah. You’re always with me, like my shadow. Boleh tak bagi Shah ruang untuk bernafas, yang tak payah melibatkan Maya? Kenapa setiap apa yang Shah buat mesti orang nak kaitkan dengan Maya? Kita bukannya ada apa-apa kan,”penjelasannya yang cukup untuk menghancurkan sekeping hati milikku.

“Shah, kita kan kawan. Dulu Shah jugak yang kata...”

“Dulu, dulu, dulu. Kenapa nak gunakan masa dulu untuk terus mengikat Shah? Kalau dulu Shah ada cakap apa-apa pun, tu dulu Maya. Sekarang ni kita dah boleh fikir, dah boleh...”

“Cukup! Kalau Shah tak suka Maya, Maya boleh pergi. Tapi tolong jangan hina persahabatan kita dulu. Walaupun Maya baru tau sebenarnya hanya Maya yang menganggap Shah sebagai seorang sahabat.”

Tanpa menunggu Shah menghabiskan kata-katanya, aku bingkas meninggalkan tempat itu. Kawan-kawanku hanya diam tak berbahasa. Sesungguhnya aku amat kecewa dengan Shah. Mengapa sampai begini dia berubah? Dia benar-benar tidak menganggap aku sebagai sahabatnya. Sampai di bilik, aku menangis semahu-mahunya.

Akhirnya, aku sedar yang tiada gunanya aku mengalirkan air mata kerananya. Kerana seorang sahabat yang tidak tahu menilai erti sebuah persahabatan. Sejak itu, aku berazam untuk melupakan segala yang pernah berlaku antara kami. Aku akan menjauhkan diri daripadanya, kalau itu yang dia mahu.


Shah Faris Azharie, seorang pelajar yang menjadi perhatian ramai pelajar sekolahku. Ketangkasannya dalam bidang olahraga, kehebatannya dalam sukan bola sepak, serta kepandaiannya dalam pelajaran benar-benar menjadikan dia pelajar yang diminati ramai. Sedangkan aku tidaklah setanding dengan pelajar-pelajar yang meminatinya. Aku hanya seorang gadis kampung yang hanya tahu menghargai sebuah persahabatan yang dibina sedari dulu.

1 comment:

nurhakim said...

alahai..npa lah shah lyan maya cam 2???
sedih lah plk...
cpt smbng tau writer...

wHaT Do wE LoVe...???

OuR pReCioUs~!!!

How`s my pregnancy doing?